Sgraffito trochę inaczej

Sgraffito trochę inaczej

Project Managment

Sgraffito trochę inaczej

Praca z glinianym tynkiem nadaje budynkowi przestrzeń dla sztuki użytkowej, estetycznej elewacji prac budowlanych, a więc także dla przesuwania granic dobrze rozumianego rozumienia przestrzeni życiowej. Dla nas, mistrzów gliny, było to pierwsze doświadczenie z tego rodzaju ukazywania symboliki w dwukolorowym obrazie i zaczęliśmy pracować nad konkretnym obrazem. Ściana znajduje się w centralnej części domu przy schodach, stoimy na jej miejscu i mówię mojemu przyjacielowi. – „W tym miejscu, zanim pochowaliśmy fundamentu domu, były dwie majestatyczne czereśnie, zanim je ścięliśmy, zgodziłem się z nimi, że dam im miejsce w tym domu, a więc centralna część tej klatki schodowej będzie ukazywać te dwie czereśnie, które rozciągają się na dwóch piętrach od ziemi do dachu …” – Tak więc ściana przedstawi ducha wiśni – mówi mój przyjaciel.  Rysuje drzewo na papierze między dwoma drzwiami , które wypełni całą ścianę koroną drzew. Wcześniej mój przyjaciel studiował tą technikę Sgraffito z innymi materiałami. Razem doszliśmy do wniosku, że aby praca była przedstawiona na ścianie podczas pierwszej próby. Postanowiliśmy użyć  techniki cyfrowej. Tak się stało. Mój przyjaciel wyciągnął rysunek z papieru na PC, scalił krzywe obrazu a następnie podzielił obraz na wiele małych sekcji. Żółty tynk gliniany Vanilla z serii Picas Art został już nałożony i zdążył wyschnąć. Następnie nałożyliśmy kolejne warstwy kolorowych tynków glinianych Picas. Kiedy tynk uzyskał wilgoć odpowiednią do rysowania i skrobania zabraliśmy się do pracy.

Projekt wyświetlany jest na ścianę z laptopa , wykładowcy za pomocą noży wycinają obrys początkowy, a za nimi grupa mistrzów gliny rzuca się w skrobanie liści, kwiatów, gałęzi i ziół pod drzewem. Wreszcie ośmiu artystów wycina czerwone warstwy, aż pojawi się warstwa światła. Ponieważ dolna ma grubość tylko 1-2 mm, wszyscy są bardzo ostrożni.

Próbowałem swoich sił „skrobania” na kilku arkuszach , ale przede wszystkim patrzyłem i fotografowałem uczestników, czując i siłę oraz energię, która zebrała się podczas tworzenia tego dzieła. Wszyscy byli entuzjastycznie nastawieni do wyniku, pomimo tego, że nie mieliśmy miejsca na własne tworzenie. Z niecierpliwością czekamy na niedokończoną drugą połowę ściany z drugą czereśnią.

Wierzę, że taki właśnie charakter glinianego tynku przyciąga szerszą grupę estetycznie szanowanych współobywateli, a nie tylko tych, którzy chcą żyć zdrowo 🙂

 

producent / inwestor: Radomir Timko, info@tepelnapohoda.eu

autor: Robert Linhardt, info@photonmagic.eu

 

Wykonawcy: Zuzana Kierulfová, Roman Miškov, Marián Ontkóc, Anna Nemcová, Michal Prezbruch, Vladimír Kosťuk, Branislav i Terézia Bernářví.